پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم (بهبود رابطه با دیگران اخلاق اجتماعی حداقلی)

دسته بندي : کتاب » معارف اسلامی
پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم (بهبود رابطه با دیگران اخلاق اجتماعی حداقلی) جمعی از نویسندگان در قالب pptx و در حجم 18 اسلاید:

بخشی از متن:
مفهوم مقابل ظلم عدالت است که در حوزه روابط اجتماعی به معنای فضیلتی میان دو رذیلت ظلم و انظلام تجاوزگری و تجاوز پذیری به کار میرود.
عدل، میزان خداوند در میان مردم است که آن را قرار داده است تا حق برپا داشته شود. عدالت به انفسی و آفاقی تقسیم میگردد عدالت ،انفسی همان است که علمای اخلاق از آن به ملکه عدالت یاد میکنند و آن را حاصل ،سلامت اعتدال و هماهنگی قوای عاقله شهویه و غضبیه میدانند عدالت آفاقی نتیجه گسترش عدالتهای انفسی است که در آفاق جوامع ظهور یافته است در عدالت فردی ،انفسی نیروهای انسان تحت هدایت و تدبیر قوه عاقله راه کمال را می پیمایند اما در عدالت آفاقی همین عناصر خودساخته و به اعتدال رسیده مبدأ اجرای عدالت در جامعه می.گردند بدین ترتیب اصلاح فردی و آزادی معنوی لازمه و مقدمه اصلاح و آزادی اجتماعی است.

عدالت از منظری دیگر به مطلق و مقید تقسیم پذیر .است عدل مطلق آن است که خوبی آن به حکم عقل است و هیچگاه منسوخ یا متصف به جور نمیشود؛ مانند احسان به مردم و خودداری از آزار دیگران اما عدل مقید ممکن است منسوخ شود؛ همچون مقابله به مثل در برابر کسی که به انسان بدی کرده است. این عمل میتواند به جور نیز متصف گردد.
و جزای بدی نیز مانند آن بدی است .

پیامدها
نتایج عدل را میتوان از دو منظر فردی و اجتماعی بررسی نمود از مهمترین نتایج عدل در حوزه فردی ترک ظلم است؛ چنانکه حضرت امیر به فرمود:
یکی از لوازم عدالت ترک ظلم است.
دسته بندی: کتاب » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 468 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:116 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252