مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و متغیرهای پرکاربرد

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی با متغیرهای پرکاربردحسابداری همراه با رفرنس های 2023-2022 و1403-1402  (شهریور ماه 1402)

بخشی از متن:
آنچه امروزه سازمان ها در تمامی نقاط دنیا و به خصوص در کشور ما به آن مبتلا هستند، مشکلات ارزیابی و انتخاب دقیق و صحیح سیستم های اطلاعات حسابداری مناسب می باشد. بنابراین، مهمترین مسئله ای که وجود کنترل را ضروری می سازد، آن است که پیش بینی ها و برنامه های عملیاتی در سازمان ها همواره با درصدی خطا توأم است و برای رفع این خطاها و اصلاح عملیات، کنترل تنها راه چاره است. محیط متغیر و دگرگون سازمان دلیل دیگری بر ضرورت کنترل است.  سازمان ها برای بقای خود باید از تغییرات محیطی آگاه باشند و هماهنگی های لازم را با آنها به عمل آورند. حصول اطمینان از کیفیت کالاها و خدماتی که در سازمان های بزرگ طی برنامه های وسیع و پیچیده عرضه می شوند جز از طریق یک سیستم مؤثر کنترل عملی نمی باشد، شرکت ها به منظور دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت و تحقق مأموریت ها و چشم اندازهای خود، الزاماً باید از سیستم های کنترل داخلی اثربخش برخوردار باشند. با ایجاد ضعف در این سیستم نظارت بر عملکرد سطوح مختلف سازمان مختل می گردد و ضمن کاهش شفافیت و پاسخگویی، امکان تقلب و سوءاستفاده از منابع سازمان ها افزایش می یابد که این موضوع نیز به نوبه خود هزینه های جبران ناپذیری را به سازمان ها تحمیل خواهد کرد(کرلو وهمکاران،1401). در سال های اخیر، مبحث کنترل داخلی و اجرای آن به صورت سیستماتیک و جدی در روند اجرایی سازمان ها و شرکتهای دولتی قرارگرفته و از مسائل با اهمیت در دستیابی به کنترل کیفی مدیریت اجرایی سازمان ها به شمار می آید. مدیران بخش های عمومی باید برای تأمین اطمینان نسبی از دست یابی به هدف های پیش بینی شده، حسن اجرای فعالیت ها در کلیه زمینه ها، جلوگیری از هرگونه اختلاس، تقلب و استفاده نادرست از منابع و دارایی ها، تحقق مسئولیت پاسخگویی و حسابدهی نسبت به فعالیت های انجام شده به طراحی و اجرای سامانه کنترل داخلی مناسب بپردازند. لذا وجود عوامل با اهمیت در روند ارزیابی کنترلهای داخلی دستگاههای اجرایی توسط )دیوان محاسبات( ضرورت پیدا می کندکنترل‌های داخلی، فرآیندی است که به‌منظور کسب اطمینان معقول از تحقق هدف‌های سازمانی صورت می‌گیرد. طراحی و استقرار مناسب سامانه‌های کنترل داخلی در واحدهای اقتصادی، یکی از مهم‌ترین عوامل تحقق اثربخشی و کارایی عملیات، ارتقای پاسخگویی، شفافیت مالی، رعایت قوانین و مقررات و کمک به پیشگیری از تقلب و سوءاستفاده‌های مالی به شمار می‌رود(روحانی وهمکاران ،1403).
ادبیات درحال رشد مربوط به عوامل تعیین کننده هزینه مباشرتی به عوامل ریسک مرتبط با ویژگی های صاحبکار از قبیل؛ اندازه و پیچیدگی صاحبکار ، کیفیت کنترل داخلی، ریسک تجاری و راهبری شرکتی مرتبط است. ضعف درکنترل داخلی به صورت ضعف درجزء یا اجزای کنترل داخلی و اصول مربوط به نحوی که احتمال دستیابی واحد تجاری به اهداف خود را کاهش دهد تعریف می شود شرکت هایی که کنترل های داخلی خود را با تدبیر طراحی و اجرا می کنند می توانند از معضلاتی که در صورت نبود این کنترل ها پدید خواهد آمد، جلوگیری نمایند. کنترل های داخلی اثر بخش نه تنها بر عملیات واحد تجاری، بلکه بر فرایند حسابرسی مستقل، کیفیت اطلاعات وکاهش هزینه ها تاثیر می گذارد،حسابرسان مستقل با آگاهی از نقاط ضعف موجود درکنترل های داخلی برنامه ریزی حسابرسی خود را متناسب با آن شرایط تنظیم می کنند کیفیت کنترل های داخلی شرکت مورد رسیدگی و کفایت یا عدم کفایت آن بیش از هر عامل دیگری تعیین کننده نحوه رسیدگی حسابرسان است. چنانچه کنترل های داخلی موثر باشد آنگاه حسابرسان به صحت سوابق حسابداری مربوط اعتماد کرده و در نتیجه با کار نسبتا کمتری قادر به اظهارنظر گردند. کنترل های داخلی موثر، شرکت را درحفاظت دارایی و ثبت صحیح وکامل معاملات یاری نموده وکاهش حجم رسیدگی ها و در نتیجه کاهش هزینه نمایندگی را نیز بدنبال خواهد داشت (عباسی وهمکاران،1400).مطالعات پیشین نشان می دهد که ضعف کنترل داخلی تعهدات با کیفیت پایین و احتمال نادرست بودن گزارش مالی را افزایش می دهد. این شواهد توسط جریانی دیگر از تحقیقات تأیید شده است که نشان می دهد شرکت های دارای ضعف کنترل داخلی نسبت به شرکت هایی که ضعف کنترل داخلی ندارند هزینه نمایندگی بیشتری پرداخت می کنند (وای گو ،کریشنان  ولی ،2011). کنترل داخلی یک عنصر ضروری از مدیریت مؤثر شرکت محسوب می شود ، لذا منطقی است که همیشه علاقه به تضمین، توسعه و افزایش کارآیی آن وجود داشته باشد. اهمیت کنترل داخلی برای موفقیت یک شرکت مشروط به طراحی مدل های مختلف یا اصطلاحاً چارچوب کنترل داخلی است(غفاری قاضیانی، وهمکاران،1400). با توجه به اینکه در ایران ‌در سنوات‌ اخیر ‌مبحث ‌کنترل ‌داخلی ‌و ‌اجرای ‌آن‌ به صورت سیستماتیک ‌و ‌جدی ‌در ‌روند ‌اجرایی ‌سازمان ها و ‌شرکت های دولتی ‌قرار گرفته ‌است‌ و ‌ از ‌مسائل با اهمیت ‌در‌ دستیابی ‌به ‌کنترل کیفی ‌مدیریت ‌اجرایی ‌سازمان ها بشمار ‌می آید ، ‌لازم است مدیران‌ بخش های عمومی ‌‌برای‌ تأمین ‌اطمینان‌ نسبی ‌از ‌دستیابی ‌به ‌هدف ها پیش بینی شده، ‌حسن ‌اجرای ‌فعالیت ها در ‌کلیه ‌زمینه ها جلوگیری ‌از ‌هرگونه ‌اختلاس، ‌تقلب ‌و‌  استفاده ‌نادرست‌ از ‌منابع ‌و ‌دارایی ها و ‌تحقق ‌مسئولیت پاسخگویی‌ و ‌حساب دهی نسبت‌ بهِ  فعالیت های انجام شده،‌ به‌ طراحی ‌و‌اجرای ‌سامانه ‌کنترل ‌داخلی‌ مناسب  بپردازند (خوشکار و همکاران،1400).

فهرست مطالب:
1-1- مقدمه
2-1- مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی
1-2-1- مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و کمیته حسابرسی
2-2-1-مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و محدودیت مالی
3-2-1-مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی وحاکمیت شرکتی
4-2- 1-مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و عملکرد مالی
5-2-1-مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و ورشکستگی شرکت
6-2- 1- مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و هموارسازی سود
7-2- 1-مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و کیفیت گزارشگری مالی
8-2-1- مبانی نظری ارتباط کنترل های داخلی و كاربردهای بلاک چین
1-3- اهمیت وضرورت مطالعه وجود نظام کنترل های داخلی
1-4- پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع کنترل های داخلی
1-4-1- پیشینه داخلی تحقیقات انجام شده موضوع کنترل های داخلی1403-1402
1-4-2- پیشینه خارجی تحقیقات انجام شده موضوع کنترل های داخلی2023-2022
منابــــع............
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 1943 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 47

حجم فایل:121 کیلوبایت

 قیمت: 138,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252