مبانی نظری ویژگی های شخصیت و حرفه ای حسابرسان

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری ویژگی های شخصیت و حرفه ای حسابرسان در قالب word  و در حجم 47 صفحه (تیرماه 1402)

بخشی از متن:
حسابرسی صورت های مالی سبب افزایش شفافیت اطلاعاتی و اعتماد بیشتر به اطلاعات شرکت می گردد، زیرا حسابرسی دارای نقشی نظارتی بر قرارداد است تا هرگونه تخلف از قراردادها به سمع و نظر دارندگان اوراق بهادار رسانده شود. همچنین مسئولیت حسابرسی به نظارت بر روند گزارشگری مالی محدود نمی شود؛ بلکه حسابرس به عنوان دروازه بان نهایی افشای مالی خدمت می کنند(محمدرحیمی وهمکاران،1403).
شخصیت مفهومی بسیار پیچیده در روانشناسی است که امروزه در حوزه حسابداری و حسابرسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، ویژگی های شخصیت به ساختار پویایی درون فردی هر شخص اشاره دارد که مشتمل بر علل وراثتی و محیط اجتماعی می باشد. این مولفه ها رفتار و افکار شخصی فرد را در محیط اجتماعی تحت تاثیر قرار میدهند .شخصیت عامل تعیین کننده ای است که تمامی رفتارهای انسان را در عرصه زندگی شخصی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی در اثر صفات ناسازگارانه، فرد و اطرافیان را با مشکل جدی مواجه می کند، حسابرسان، در هر کار حسابرسی ویژگی های فردی خود را بکار می گیرند و محدودیت ها ی شناختی منجر به انحراف قضاوت های آنها می شود. همچنین اگر زمینه های حسابرسی شامل قضاوت حرفه ای باشد، آنگاه بررسی تاثیر ویژگی های فردی هم از لحاظ عملی و هم از لحاظ نظری جذابیت دارد. پس نیاز است تا از طریق علوم رفتاری به بررسی و تعریف مواردی چون شخصیت، تیپ شخصیتی و تاثیر آن بر رفتار انسان پرداخته شود (بختیاری وهمکاران،1402).
حسابرسان نقش حياتي در زندگي کسب‌وکار جهاني امروز بازي می‌کنند. آن‌ها به‌عنوان ارائه‌دهندگان كليدي از اطلاعات مالي به سرمایه‌گذاران، وام‌دهندگان و ساير ذينفعان شركت هستند. از آن‌ها انتظار می‌رود اطلاعات قابل‌اعتماد و واقعي ارائه نمايند و همچنين درحالی‌که وظايف حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند رفتار مسئولانه داشته باشند. در سوي ديگر، رسوايي مالي در گزارش‌های اخير نشان می‌دهد كه مانند ساير حرفه‌ها، حسابرسان همچنين می‌توانند با معضلات اخلاقي و رفتار غیراخلاقی روبرو باشند كه منجر به از دست دادن شهرت براي برخي از حسابرسان و همچنين آسيب حرفه‌ای تا حد جدي شوند. از طرف ديگر، تصمیم‌گیری در حسابرسي كه با برخي از معضلات اخلاقي مواجه است، به چيزي بيش از یك شايستگي صرفاً فني، نياز است. به همين دليل، درك درستي از محیط‌زیست تصمیم‌گیری اخلاقي در عملكرد حسابرسان مهم است (كاليسكان  و همكاران، 2014).
امروزه مباحث رفتاری در سازمان‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد. درک رفتار افراد به‌ویژه در سازمان‌هایی که از نیروی انسانی با سطوح مختلف تخصص بیشتر استفاده می‌کنند، بر اهمیت این موضوع افزوده است. نظریه شناخت اجتماع بندورا، یکی از نظریه‌های پرکاربرد برای پیش‌بینی و درک رفتارهاست. در دهه 1970، بندورا  (1986) نظریه شناخت اجتماعی را به‌منظور تأکید بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای پیشنهاد داد. نظریه شناخت اجتماعی تأکید دارد که ویژگی‌های فردی و محیطی بر رفتار فرد تأثیر می‌گذارند و عملکرد انسان را نتیجه مجموعه سه‌گانه پویای عوامل روان‌شناختی (فردی)، محیط فیزیکی ـ اجتماعی و رفتار می‌داند. این نظریه مبتنی بر شرطی شدن عامل (کنشگر) مانند تغییر رفتار است، اما بنیان‌های اصلی آن بر نمادسازی، فرضیه انگاری، جست‌وجوی روابط علت و معلول و پیش‌بینی پیامدهای رفتاری استوارشده و به همین دلیل، آمیزه‌ای از رفتارگرایی و شناخت گرایی است (مشعشعی و همکاران، 1397).


مبانی نظری ویژگی شخصیت وحرفه ای حسابرسان همراه با رفرنس های 1402-1401 و2023 -2022

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-تیپ های شخصیتی افراد و نظریه صفات شخصیت
2-3- معیارهای شخصیت وحرفه ای حسابرسان
2-3-1- فرصت‌طلبی
2-3-2- رفتار ضداجتماعی
2-3-3- خودشیفتگی
2-3-4- مسئولیت‌پذیری حسابرسان
2-3-5- استرس حسابرسان
2-3-6- هوش هیجانی حسابرسان
2-3-7- هوش مالی حسابرسان
2-3-8- ریسک‌پذیری حسابرسان
2-3-9- تعهدپذیری حسابرسان
2-3-10- تعهد حرفه‌ای حسابرسان
2-3-11- نگرش مذهبی حسابرسان
2-4- اهمیت و ضرورت مطالعه ویژگی های شخصیتی حسابرسان
2-5- پیشینه پژوهش های انجام شده در ارتباط با موضوع ویژگی شخصیت وحرفه ای حسابرسان
2-5-1- پیشینه پژوهش های داخلی1403-1402
2-5-2- پیشینه پژوهش های خارجی2023-2022
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 2148 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:121 کیلوبایت

 قیمت: 150,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252