بررسی مکتب کنش متقابل نمادین

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
بررسی مکتب کنش متقابل نمادین در قالب word و در حجم 12 صفحه 
در این فایل، تاریخچه شکل گیری مکتب کنش متقابل نمادین و مهم ترین نظریه پردازان آن با ارحاعات اصلی معرفی شده اند.

بخشی از متن:
مقدمه 
کنش متقابل نمادین یکی از دیدگاه های نظری جامعه شناسی معاصر است که در دهه های اخیر بحث های فراوانی را برانگیخته است.این دیدگاه خود جزیی از بینش وسیع تری است که جامعه شناسی پدیدار شناسانه تفسیر شده است. با آنکه بنظر می رسد کنش متقابل نمادین دیدگاه نویی در جامعه شناسی معاصر ارائه کرده است در عین حال از نظر سابقه ریشه های فراوانی در آثار و افکار جامعه شناسان قرن نوزدهم اروپا ، فلاسفه و روان شناسان آمریکایی از جمله واتس,جان دیویی, ویلیام جیمز, ویلیام توماس, چارلز پیرس, کولی, زیمل, وبر دارد اما مهمترین اندیشمند این نظریه جورج هبرت مید و شاگردش بلومر می باشد که مبدا این نظریه محسوب می شود  بعد از آنها این مکتب بوسیله گارفینگل، گافمن، بکر، فاین، استرایکر، روزنبرگ و دیگران رشد و توسعه یافت. بنابراین می توان گفت: رفتارگرایان و عمل گرایان اعم از فلاسفه، روانشناسان اجتماعی و سرانجام جامعه شناسان، هرکدام در شکل گیری این مکتب نقش عمده ای داشته اند. (محمدی:1,1391)
كنش متقابل نمادین متمرکز بر روابط بین فرد و جامعه است؛ همچنانكه در خویشتن منعكس شده است. كنش متقابل بر بنیادی استوار است كه هویت را شامل نماد هایی می داند كه در فرایند كنش متقابل با دیگران حاصل و ظاهر می شود. کنش متقابل نمادین نظریه‌ای است که بر اهمیت ارتباطات نمادین یعنی ژست‌ها و مهمتر از همه زبان در رشد فرد، گروه و جامعه تأکید می‌کند. این نظریه بیان می‌کند که رفتار اجتماعی ما به نقش‌ها و پایگاه‌هایی که مورد پذیرش ماست، بستگی دارد. همچنین رفتار اجتماعی ما، بنابر گروهی که بدان تعلق داریم و نهادهایی که در آن ایفای وظیفه می‌کنیم شکل می‌گیرد. 
نماد symbol یک معنی یا واقعه‌ای است که معنایش را از ماهیت چیزی که بدان متصل است نمی‌گیرد؛ بلکه معنای نماد توسط توافق مردمی که در ارتباطات خود از آن استفاده می‌کنند، حاصل می‌شود؛ برای مثال لغاتی مثل کتاب نماد هستند.
طرفداران نظریه کنش متقابل نمادین استدلال می‌کنند که عملاً همه کنش‌های متقابل میان افراد انسانی متضمن تبادل نمادهاست. هنگامی که ما در کنش متقابل با دیگران قرار می‌گیریم دائماً در جستجوی «سرنخ‌هایی» هستیم برای این‌‌که چه نوع رفتاری در آن زمینه مناسب است و این‌که چگونه آن‌چه را که منظور دیگران است تعبیر کنیم. 

فهرست مطالب:
مقدمه 
اصول و مبانی نظریه کنش متقابل نمادین
کنش متقابل نمادین 
بلومر
ساختارهای کلان در اندیشه بلومر
شناخت
اندیشه های چارلز هورتون کولی
انتقادات وارد شده به مکتب کنش متقابل نمادین
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 6950 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:51 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان جامعه شناسی

  • محتوای فایل دانلودی:
    دارای ارجاعات درون متنی و لیست منابع